Nie bez przyczyny Gdańsk uważany jest za lidera w budowie dróg i ścieżek rowerowych. Powstaje tu infrastruktura rowerowa na wysokim poziomie, a miasto może się poszczycić jedną z najgęstszych sieci dróg rowerowych w kraju.
W ostatnich dziesięciu latach Gdańsk wybudował około 80 kilometrów dróg rowerowych. W planach do 2014 roku jest kolejnych trzydzieści kilometrów. Gdańsk jest jednym z miast w Polsce, które podpisało Kartę Brukselską, tym samym zobowiązując się do zwiększenia udziału ruchu rowerowego w całym ruchu miejskim.
Poniżej przedstawiamy aktualną (stan na początek 2013 roku) mapę dróg rowerowych w Gdańsku. Ruchy myszką pozwolą przewijać mapę gdańskich ścieżek rowerowych, zaś manu nawigacyjne w prawym górnym rogu jej powiększanie i pomniejszanie.
Ścieżki i drogi rowerowe w Gdańsku: Centrum [mapa]
W centrum Gdańska sieć dróg rowerowych nie jest gęsta: nie ma jednak takiej potrzeby. Dzięki strefie tempo 30 jeździ się bardzo wygodnie razem z innymi pojazdami.
Gdański system rowerowy to nie tylko drogi rowerowe: szybko okazało się, że sama budowa ścieżek niekoniecznie musi się przełożyć na realny wzrost ruchu rowerowego. Dlatego Gdańsk jako jedno z nielicznych miast wprowadza tempo 30 na bocznych ulicach na masową skalę. To właśnie ono może się najbardziej zachęcić ludzi do jazdy rowerami.
Drogi rowerowe w Gdańsku: Zaspa, Przymorze [mapa]
Osoby przyjeżdżające do Gdańska na urlop i chcące w nim aktywnie wypocząć, nie powinny narzekać na politykę rowerową miasta. Może nie dorównuje ona jeszcze ośrodkom Europy Zachodniej, ale na tle Polski się wyróżnia. Gdańskie drogi rowerowe nie tylko tworzą już zwartą sieć, ale są realne, mające zapewnione finansowanie, plany ich rozbudowy.